Blogiarkisto

Taistelu tuulimyllyä vastaan – Kuinka hyötyä Facebookin algoritmista.

Miikka Virtanen Some
0

Hourupäissään Don Quijote lähti aikanaan taisteluun jättiläisiksi luulemiaan tuulimyllyjä vastaan. Viestintämaailmassa nykyajan jättiläisiä ovat isot, monikansalliset mediatalot sekä valtaviin mittasuhteisiin kasvaneet sosiaalisen median alustat. Jälkimmäiset muistuttavatkin jo mediat...

Lue lisää >>

Pysy käyttäjien perässä sosiaalisessa mediassa – infografiikkaa eri palveluiden käyttäjistä

Drama Queen Some
0

Koko ajan pinnalle nousee tietoa siitä, että ihmiset siirtyvät enemmän ja enemmän digitaalisten laitteiden ääreen. Googlen tekemän tutkimuksen, mukaan älypuhelin ei ole enää toissijainen laite maailmassa. Älypuhelimesta on tullut ensisijainen laite, joka on syrjäyttänyt pöytäkoneet j...

Lue lisää >>

Spotify – unohdettu Graalin malja?

Drama Queen Media
0

Spotify? Ei liene enää kenellekään outo juttu. Mutta onko Spotifysta hyötyä yrityksesi markkinointiviestintään? Lähdetään liikkeelle tarinan kautta. Elämme 2000-luvun alkua ja isäni on vuokrannut yhden lempielokuvatrilogiansa kolmannen osan perjantain leffailtaa varten. Kyseessä on ...

Lue lisää >>

Hala Madrid!

Ilona Kangas Yleinen
0

Kävimme koko DQC:n poppoo Madridissa. Komea kuninkaallinen kaupunki, jossa valitettavasti kevät ei ollut vielä helmikuussa kovin pitkällä. Satoikin. Matka oli yhteisesti sovittu opintoretki hyvin menneen vuoden jälkeen. Paikan päällä purimme kasvukipuja, avauduimme kuka mistäkin, pureudui...

Lue lisää >>

Eikö brändisi Facebook-sivu toimi yleisöllesi? Tässä seitsemän mahdollista syytä!

Miikka Virtanen Some
0

Facebook tuntuu muuttuvan päivä päivältä sosiaalisesta mediasta enemmän pelkäksi mediaksi. Saadakseen hyvin näkyvyyttä, on pakko laittaa rahaa likoon – ja silti luoda hyvää, kohdeyleisöä puhuttelevaa sisältöä. Toimiva ja oikea-aikainen sisältö vaikuttaa mainonnan hintoihin positi...

Lue lisää >>

Hädän hetkellä ystävä tunnetaan

Drama Queen Media
0

Se on Suomessa valmistettu, ja sen painosta puolet on suomalaisista raaka-aineista. Se on auttanut suomalaisia hädän hetkellä jo yli 140 vuotta. Ja se on koskettanut varmasti lähes jokaisen suomalaisen paljaita pakaroita. Mikä se on? No, sehän on tietysti IDOn valkoinen vessanpytty! IDO...

Lue lisää >>

Smørrebrödiä suomalaiseen suuhun ja päinvastoin – DQC osa pohjoismaista viestintäkeskittymää

Rami Kangas dialogi
0

Kansainvälistyminen on väistämättömyys, jopa Suomessa, jossa välistä tuntuu, että himo siirtyä kansainvälisille markkinoille ei aina hehku täydessä loistossaan. Trendi on kuitenkin selvä: viestintä ja markkinointi ovat yhä kansainvälisempiä toimintoja, joita keskitetään pohjoismai...

Lue lisää >>

Mainostaja! Instagram vs. Snapchat?

Miikka Virtanen Some
0

Sosiaalinen media on kehittynyt paljon sitten IRC-Gallerian. Viime aikoina kehittyminen on kuitenkin ottanut jopa hieman takapakkia, sillä useat isot alan toimijat ovat keskittyneet vain yhteen asiaan: Snapchatin matkimiseen. Ensin Instagram julkaisi yksityisviestit ja sitten Instagram Storiesin...

Lue lisää >>

Teemu Keisteri, why not

Suna Vuori kulttuuri
0

Ukkeli ja Windows 95 -mies. DJ, video- ja performanssitaiteilija, valokuvaaja, sarjakuvapiirtäjä, kuvataiteilija, muotisuunnittelija, tyyli-ikoni. Tekee tanssikeikkoja. Soittaa syntikkapoppia PEU-yhtyessään. Vetää omaa Kalleria-galleriaa Kalliossa. Esitellyt Suomea ruotsalaisessa tv-sarjassa. ...

Lue lisää >>

How to build a visual identity on social media

Drama Queen Some
0

As a trainee I get to do all kinds of things related to marketing and communications. Few days ago I assisted our Visual Content Manager Verna Kovanen in a photoshoot for our client, a red wine La Piazza Barbera. The photoshoot took place in Kaurilan sauna, an old sauna from the 1800’s in Mei...

Lue lisää >>

Case Trump: Media Was the Biggest Loser

Rami Kangas Media
0

Snickering, incredulity, smirking, underplaying, relying on official prognosis, crowd wittiness and shunning of otherness – and finally, immediate self-deception and blindness towards the real-life facts. This is what comes along when walking into historical force for change, say, Spinning Jenny t...

Lue lisää >>

Case Hesburger-sovellus eli miten hyödyntää tehokkaasti Facebookin uutta algoritmiä

Miikka Virtanen Some
0

Sosiaalinen media on nykyisin elimellinen osa markkinointiviestintää. Erityisesti Facebookista on kehkeytynyt välttämättömyys, käyttäähän sitä jo reilusti yli kaksi miljoonaa suomalaista. Näin suurta yleisöä on yksinkertaisesti mahdoton sivuuttaa markkinointipäätöksiä tehtäessä. ...

Lue lisää >>

Like and Share This to Your Friends on Facebook!

Miikka Virtanen Some
0

Not many of you probably know this, but Facebook has strict rules on how to run a contest on Facebook. These rules have been created to especially limit contests that award from page likes. So how to create a Facebook contest that goes by the book? How to run your Facebook contest Facebooks Pa...

Lue lisää >>

5 Reasons Why Your Business Should Use Instagram

Drama Queen Some
0

As of today, social media has taken over the business world by a storm, but the continuously changing assortment of available platforms to use is no easy wave to ride, and unfortunately this is seen all too often with businesses trying to integrate themselves into the social media network. While...

Lue lisää >>

Kumpi voitti sata nolla

Rami Kangas Media
0

Herätyskello pärähtää kello neljä ja nousen seuraamaan ensimmäistä kahdenkeskistä vaaliväittelyä, jossa ovat vastakkain maailman mahtavimmasta työpaikasta kisaavat presidenttiehdokkaat Hillary Clinton ja Donald Trump. Myönnetään, suomalaisesta perspektiivistä aamuöiset turpakäräj...

Lue lisää >>

The Future is Now. Thanks to Snap.

Miikka Virtanen Some
0

On Saturday Snapchat revealed Spectacles (sunglasses with integrated camera for Snapchat) and rebranded itself as Snap Inc., a camera company. They want to reinvent cameras and improve our lives and how we communicate. The first step of this long road are Spectacles. Basically, Spectacles are you...

Lue lisää >>

Kertaus on opintojen äiti – myös somessa

Drama Queen Some , video , Yleinen
0

Ovatko somen perusasiat kesäloman jälkeen hieman ruosteessa? Ei hätää, kokosimme muutaman tipsin – ota näistä koppi! Mobiililaitteet Suurin osa sosiaalisen median käytöstä tapahtuu mobiilissa. Sisällön tekeminen mobiiliin soveltuvaksi on tästä johtuen kaiken a ja o. Pidä siis ...

Lue lisää >>

Haluatko sinä meille töihin?

Me täällä Drama Queenilla olemme sinua vailla! Tässä odotuksemme: - Olet luonteeltasi lannistumaton ja ratkaisukeskeinen - Käytät maalaisjärkeä luontaisena osana ajatusmaailmaasi - Uskallat tarttua puhelimeen ja soittaa ihmisille - Digitaalinen maailma ja viestintä kiehtovat sinua ...

Lue lisää >>

Mitä puolue voi sanoa somessa? DQC:n asiantuntijahaastattelussa Heidi Torsti

Somen rooli nyky-yhteiskunnassa on päivä päivältä tärkeämpi. Miten eduskuntapuolueet, nuo yli satavuotiaat instituutiot, pärjäävät tässä maailmassa? Päätin soittaa Heidi Torstille, jonka valtio-opin gradu Puolueet sosiaalisessa mediassa valmistui keväällä 2016. Torsti haastatteli t...

Lue lisää >>

Spotify: Discover Weekly – Hyödyllinen vai turha?

Spotifyn Discover Weekly on Spotifyn ominaisuus, jossa Spotify katsoo mitä olet kuunnellut viimeisen viikon aikana ja tekee soittolistan, joka on täynnä kappaleita, jotka muistuttavat kuuntelemisia kappaleita. Ideanahan tämä kuulostaa hyvältä, mutta miten se on toteutettu on eri asia.  Ko...

Lue lisää >>

Instagram muuttuu… PANIIKKI!

Pääsiäisen aikana Instagramin fiidi näytti kutakuinkin tältä…   Mistä on kyse? Kannattaako huomautukset laittaa päälle? Päivä, jona maailma romahti Maaliskuun 15 päivä se tapahtui. Instagram julkaisi blogissaan ilmoituksen aikeistaan muuttaa fiidi kronologisesta algoritm...

Lue lisää >>

Dialogi on asenne

Ajat ovat pimeät, empatiavaje ja dialoginpuutos uhkaavat kärjistyä ja kroonistua. Mikä lääkkeeksi? Puhuminen väkisin? Kreikan kielessä dia tarkoittaa jonkin kautta tai lävitse ja logos sanan merkitystä. Dia-logos on täten merkityksen virtaamista keskustelijoiden läpi. Ajatuksia huuht...

Lue lisää >>

Vastuu on valtaa

Taiteen tukeminen ja kulttuurivastuu voivat olla seuraavat trendit Suomen brändimarkkinoilla. Kansainvälisten tutkimusten mukaan kulttuurisponsorointia pidetään merkkinä yrityksen menestyksestä, edelläkävijyydestä ja vakaasta tulevaisuudesta. Kenellä on varaa kieltäytyä? On tullut aik...

Lue lisää >>

Sel8nne ja viestinnän vaikeus

Teemu Siltanen Some
0

Kuten tiedät, Teemu Selänteen twiiteistä seurasi #TeemuGate. Kiekkosankari muuttui MV-lehden etusivulla isänmaan sankariksi, toisissa yhteyksissä hänet tuomittiin rasistiksi. Kohun synnyttyä Selänne kirjoitti blogin, jossa selvitti ajatuksiaan twiittien taustalla. Kiekkolegenda lupaa myös...

Lue lisää >>

Sivistys on siedätyshoitoa ristiriidoille

Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan maassamme on eletty helpompiakin aikoja. Ei tosin ainakaan 1910-, 20-, 30-, 40-, 50-, 60-, 70-, 80- eikä 90-luvulla – itsenäistymisen, sotien, poliittisen radikalismin, pula-ajan, rakennemuutosten, massatyöttömyyden, maastamuuton, energiakriisin, suomet...

Lue lisää >>

Periscope on positiivinen lisä some-kenttään

Viimeisten viikkojen puhutuin some-ilmiö on ehdottomasti ollut Periscope. Olemme kirjoittaneet Periscopesta blogissamme jo syyskuussa, mutta tämän hetkisten uutisten valossa haluan tuoda esille miksi alun perin ihastuimme tähän loistavaan sovellukseen. 1.Reaaliaikaisuus Syy miksi Periscope...

Lue lisää >>

“Yritys, sukella someen!” DQC:n haastattelussa tutkija Jari Jussila

Mertta Hatinen Some
0

Harvard Business Review sekä Digibarometri 2015 kertovat karua kieltään: Suomen digitalisaatiokehitys on jumissa. Nokian huippuvuodet ovat muisto vain, ja valitettavan harva yritys tuntuu kurkottavan tulevaisuuteen. Miten tässä näin on päässyt käymään? Tampereen Teknillisen Yliopiston ...

Lue lisää >>

Periscope pystyssä Slushissa!

Viimeisten parin viikon aikana on ollut vaikea olla kuulematta Slushista. Positiivinen hype tapahtuman ympärillä paisuu vuosi vuodelta, eikä taantumisen merkkejä ole näkyvissä. 15 000 osallistujaa, tuhansia yrityksiä ja yrityksen johtohenkilöitä, sekä reilut 1 500 vapaaehtoista. Uskomattom...

Lue lisää >>

Lue tämä!

Sisällön määrä sosiaalisessa mediassa on viimeiset vuodet kasvanut eksponentiaalista vauhtia, eikä hiipumisen merkkejä näy. Yhdessä päivässä Facebookiin postataan 350 miljoonaa kuvaa, YouTubeen ladataan 430 000 tuntia sisältöä, Snapchatissa katsotaan lähes 4 miljardia videota ja Peri...

Lue lisää >>

Anssi Kela – sitouttavan sisällön mestari

Teemu Siltanen Some , video
0

Viestintäalan ihmisenä usein unohtaa, etteivät kaikki seuraa viestintäalan uusia tuulia samalla intensiteetillä kuin itse ja samassa kuplassa elävät työkaverit. Tässä kuplassa intoillaan Periscopen ja Blabin mahdollisuuksista somen tulevaisuudelle. Aina vähän väliä kuulee, että Facebo...

Lue lisää >>

Oletko ulkoistanut kriisinhallintasi?

Uutisotsikot täyttyvät päivittäin kriiseistä. Volkswagen on komeillut viime ajat näyttävästi esillä otsikoissa ja ennen niin vakaan yrityksen osakekurssi on pomppinut kuin pussieläin. Kriisi ei kuitenkaan vaadi taakseen kepulikonsteja. Tästä kertoo se, että Volkkarin kriisi vetää loka...

Lue lisää >>

Snapchatin paikkatunnisteet ovat sosiaalisen median uusin mainospaikka

Viime vuoden joulukuussa Snapchat lisäsi alustaansa paikkatunnisteet (engl. geofilters). Näiden avulla käyttäjät pystyvät lisäämään kuviinsa tunnisteen, joka määräytyy sijainnin mukaan. Tämä myös mahdollisti paikka- ja tapahtumakohtaiset My Storyt, joista on tullut erittäin suosittu...

Lue lisää >>

Facebookin kiinnostavin uudistus on profiilivideo

Facebookin lanseerasi jälleen joukon uudistuksia, joista kiinnostavin on profiilivideo. Tämä luo yrityksille loistavan mahdollisuuden sitouttaa aivan uudella tavalla. Joten herää ennen kuin on liian myöhäistä!  Lähitulevaisuudessa (Kaliforniassa ja Iso-Britanniassa tämä on jo mahdoll...

Lue lisää >>

Kuinka blabbailla?

Blab, tuo livelähetysten uusi alusta, mullistaa broadcastingin. Edellisessä tekstissäni käsittelin Blabia yleisesti. Tällä kertaa paljastan teille, kuinka pääset mukaan Blabin valloittavaan maailmaan! Blabin löydät osoitteesta blab.im tai voit ladata sovelluksen iPhoneesi (Android-versi...

Lue lisää >>

Periscope pystyyn ja maailmalle

Helmikuussa 2015 Twitter osti Periscopen, sovelluksen, josta kovin moni ei ole vieläkään kuullut Suomessa. Periscope julkaistiin virallisesti maaliskuun lopulla ja siitä asti sovellus on ollut hurjassa kiidossa. Ensimmäisen neljän kuukauden aikana sovellukseen oli rekisteröitynyt jo yli 10 mi...

Lue lisää >>

Videon teho somessa, ja kuinka päästä alkuun

Verna Kovanen Some , video
0

Video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa sekunnissa, sillä yhteen videosekuntiin mahtuu eurooppalaisissa videoformaateissa 25 kuvaa. Ei ole siis teknisestikään vaikea selittää, miksi videosisältö on tehokasta. Video valtaa Youtuben lisäksi jo muitakin somealustoja. Tiesitkö, että esimerkiksi...

Lue lisää >>

Instagram-mainonta tulee! Ota koppi!

Miikka Virtanen Some
0

Instagram-mainonnasta on puhuttu jo vuoden päivät ja suuret yritykset ovatkin päässeet testaamaan sitä rapakon toisella puolella. Eilen Facebook vahvisti Instagram-mainonnan globaaliksi (myös Suomessa!) lanseerauspäiväksi 30.9.2015! Lanseerauksen viisi pääpointtia: 1. Kampanjat helpost...

Lue lisää >>

Kriisi kolahtaa maineeseen

Maine on organisaation varallisuuden mitta, osa aineetonta pääomaa. Diskursiivisen näkökulman mukaan maine määrittyy jatkuvassa merkitysprosessissa – vuorovaikutuksessa ja -puhelussa. Pekka Aulaa lainatakseni, mitä vahvempi organisaatio on viestinnällisesti, sitä paremmin se pystyy vaikut...

Lue lisää >>

Toimittaja, oletko jo Blabissa?

Videostreemauspalvelu Blab on ehdottomasti kiinnostavimpia sosiaalisen median uutuuksia! En ole mielipiteeni kanssa yksin, sillä muun muassa Mashable nostaa sovelluksen näyttävästi esille. Olemme perehtyneet Blabiin blogisamme jo aiemmin. Nyt kerron, miksi mediaväen kannattaa aloittaa blabbaus....

Lue lisää >>

Blab – somen tulevaisuus

Oletko jo kuullut Blabista? Kyseessä on ehkä merkittävin uutuus sosiaalisen median kentältä! Lue siis, mistä Blabissa on kyse ja miten pääset alkuun! Mikä ihmeen Blab?! Sosiaalisen median uusin tulokas Blab (vielä beta-vaiheessa) on kuin Twitterin ja Skypen täydellinen lehtolapsi. B...

Lue lisää >>

Kriisi iskee kuitenkin

Kriisin ydinpiirre on väistämättömyys. Kriisi iskee ennen pitkää. Liittyy se sitten henkilökohtaisiin edesottamuksiin, syntymään, ikään, onnettomuuksiin tai kuolemaan, jokin näistä osuu kohdalle. Myös yrityselämässä ja organisaatiossa jonkinlainen kriisi tulee varmuudella vastaan. V...

Lue lisää >>

5 vinkkiä: Näin parannat kriisiviestintääsi

Nykyisessä sosiaalisessa maailmassa jopa termi 24/7 on vanhentunut ja kriisi väistämätön. Poikkeustilanteessa kriisiviestintä on avainasemassa kuiville pääsemiseksi. Suuri kysymys on, kuinka viestiä kriisin keskellä? Ei ole oikeastaan väliä, onko kyse Talvivaaran ja Costa Concordian m...

Lue lisää >>

Mitä voimme oppia Winston Wolfelta?

”I’m Winston Wolfe. I solve problems.” Karismaattinen Harvey Keitel esittelee roolihahmonsa Quentin Tarantinon elokuvassa Pulp Fiction. Elokuvassa Winston Wolfe saapuu auttamaan John Travoltaa, Samuel L. Jacksonia ja Quentin Tarantinoa, kun Travolta on vahingossa ampunut miehen autoonsa. Ke...

Lue lisää >>

Keskusteluyhteys ministerin kanssa? Ja neljä muuta hyvää syytä twiitata

Teemu Siltanen Yleinen
0

Oletko miettinyt,  miksi yrityksesi kannattaa olla Twitterissä? Nyt kerromme sinulle. Twitterissä olennaista on kenen kanssa keskustelet. Twitterissä tavoitat asiantuntijat, toimittajat, poliitikot ja muut silmäätekevät ja verkostoidut heidän kanssaan. Miltä kuulostaisi keskusteluyhtey...

Lue lisää >>

Tavoittele ihmisiä, älä robotteja – kerro tarina!

Teemu Siltanen Yleinen
0

Sosiaalinen media ei ole perinteinen mainoskanava. Valitettavan moni toimii kuitenkin vanhojen sääntöjen mukaan. Osaksi tästä syystä some on täynnä epärelevanttia sisältöä. Koska kaikki haluavat näkyvyyttä, boostataan viestejä rahalla. Näinhän se meni ennen: enemmän rahaa, enemm...

Lue lisää >>

Toimittaja seuraa somessa

Teemu Siltanen Yleinen
0

Yli 75 prosenttia käyttää sitä ja puolet ei suoriudu työstään sitä ilman. Suomalaiset toimittajat ovat pyörineet Twitterissä jo pidemmän aikaa, mutta viimeistään nyt koko some on integroitunut osaksi toimittajien työtä. Tämä selviää Cisionin tekemästä kyselytutkimuksesta, johon ...

Lue lisää >>

8 syytä olla somessa

Teemu Siltanen Yleinen
0

Yritysten on oltava sosiaalisessa mediassa eli somessa. Tämänhän tietävät kaikki. Aika ajoin on kuitenkin hyvä pysähtyä miettimään, miksi. Tekeminen ei voi perustua naapuriyrityksen tai kilpailijoiden matkimiseen. Listasimme kahdeksan hyvää syytä ja keinoa olla sosiaalisessa mediassa...

Lue lisää >>

Muistakaa metatiedot!

Teemu Siltanen Yleinen
1

Sosiaalinen media on korostanut sisällön laadun merkitystä viestinnässä. Ihmisen on helppo lopettaa seuraaminen, mikäli jutut eivät nappaa: ei väsyttäviä soittoja asiakaspalveluun tai edes sähköpostin laatimista, napin painallus riittää. Riittääkö laadukas ja oivaltava sisältö ...

Lue lisää >>

Tykkää meistä!

Hanna Lassi Yleinen
0

Muistelimme sosiaalisesta mediasta tekemiämme vertauksia viime vuosilta. Yksi mielikuva somesta oli hyvälaatuinen kasvain, joka ei aiheita vaaraa, mutta jonka olemassaoloon on jotenkin reagoitava. Toisen vertauksen mukaan sosiaalinen media oli kuin puskaradio: parhaimmillaan se tekee ihmeitä, mut...

Lue lisää >>

Suomalainen saniteettiposliini kiinnostaa

Laura Silvonen Yleinen
1

Suomalainen IDO Kylpyhuone Oy viettää tänä vuonna 140-vuotisjuhlavuotta. Alun perin Arabia-brändinä tunnetun saniteettiposliinin valmistajan historia on kiinnostava katsaus paitsi suomalaisen kodinsisustuksen myös teollisuuden historiaan. IDO avasi tehtaanporttinsa medialle kesäkuussa. Vie...

Lue lisää >>

Big datasta tarinaa

Rami Kangas Yleinen
1

Vuosikymmenen alun puhutuimpia ilmiöitä on ollut big data. Keskustelu sen ympärillä on viime aikoina jopa hiipunut, koska ilmiö vieraannuttava. Se on liian suuri, hahmoton ja abstrakti. Big data -käsitteen kannalta asia on kuitenkin melko selvä: ihmisten toimintojen muuttuessa vauhdilla digip...

Lue lisää >>

Kuinkas sitten kävikään?

Hanna Lassi Yleinen
0

Instagramissa kuva on kuningas ja yritysten tilejä seurataan sisällön vuoksi. Naantalissa Kailon saarella sijaitseva Muumimaailma on visuaalisesti herkullinen satusaari. Kun kesäkausi alkaa ja niin koti- kuin ulkomaisetkin vieraat saapuvat muumien vieraaksi, on kokemus kuin suoraan satukirjasta....

Lue lisää >>