Hala Madrid!

Kävimme koko DQC:n poppoo Madridissa. Komea kuninkaallinen kaupunki, jossa valitettavasti kevät ei ollut vielä helmikuussa kovin pitkällä. Satoikin.

Matka oli yhteisesti sovittu opintoretki hyvin menneen vuoden jälkeen. Paikan päällä purimme kasvukipuja, avauduimme kuka mistäkin, pureuduimme haasteisiin, määrittelimme yhteistä pallokenttää.

Kenttä on laajentunut vuoden aikana. Pelaajia on tullut lisää ja muutimme reilusti isompiin tiloihin. Drama Queen Communicationsissa työskentelee tällä hetkellä vakituisesti 13 henkilöä. Pallojakin on pelattavaksi aika monta: osalle asiakkaista teemme viestintää, osalle sekä viestintää että somea, kolmannelle monenlaista muutakin sisältöä.

Toisaalta pelejä on vain yksi: viestin jakaminen toimivimmalla mahdollisella tavalla. Kanava voi olla Snappi, Tube tai Talouselämä, konsepti voi olla visuaalinen, tarinallinen tai dataan pohjautuva. Joillekin asiakkaille fiksuinta on keskittyä oman asiakasrekisterin aktivointiin, toisille viesteille on parempi saada joku välikäsi.

Olen Madridin jälkeen pohtinut paljon asiakkaitamme. Kun meistä täällä tekijäpuolella tuntuu välillä siltä, että muutosten mukana on vaikea pysyä – miltä se mahtaa tuntua asiakkaan puolella? Nopeasti on loikattu kauas Mainostelevision ja Kärkimedian kaltaisista massamedioista; nyt pitää täsmentää kohderyhmistä mahdollisimman relevantteja ryhmiä ja tarjota jokaiselle näistä omanlaistaan sisältöä.

Ehdot sisällön toimivuudelle vaihtuvat about päivittäin: tällä viikolla Facebook suosii videota, ensi viikolla fanien toimintaa, seuraavalla viikolla ehkä chatbotteja. Nuoriso tavoitetaan jättiyleisöjä keräävien tubettajien kautta, mutta eihän yli 25-vuotias edes ymmärrä, mitä ne puhuvat. Ja silti uutisilla on seuraajansa ja näyttävä juttu viikonlopun Iltalehdessä voi tavoittaa kerralla valtavia määriä (Viime viikonloppuna lähisuhdeväkivallasta ja THL:n Nollalinjasta kerrottiin printtipuolella viiden sivun verran). 

Hattutemppuja tekee tässä ajassa notkea toimija, jolla on monta kompetenssia: kohderyhmiä kiinnostavan sisällön tuottaminen, kurantti osaaminen kanavista ja niiden jatkuvista muutoksista, dataymmärrys, selkeä raportointi ja kyky antaa asiakkaalle relevanttia tietoa päätösten tueksi.

Vaikka peli kovenee, Madridissa pääsimme skoolaamaan myös sille, että olemme melkoisia Cristianoja mekin. Liikevaihtomme kasvoi viime vuonna noin 40 prosenttia ja viivan allekin jäi noin 15 prosenttia. Hala Drama Queen, paikallisen pallokerhon kannustushuutoa mukaillen!

*

Tänä vuonna treenaamme vieläkin kovemmin – luovuudessa, prosesseissa ja asiakkaiden ymmärtämisessä on aina parantamista!

Suuri kiitos kaikille asiakkaillemme luottamuksesta. Vaalimme intohimon liekkiä, haastamisen henkeä ja luovuuden paloa. <3

*

PS. Sopivaa peliä ei sattunut Madridissa tarjolle, joten tässä virtuaalisesti todellisen ”La Reina del Draman” taidonnäyte. 

Ilona Kangas

Drama Queen, partner

  • Drama Queen, partner

  • Toimitusjohtaja, strategi, viestinnän ja konsultoinnin asiantuntija, teatterikriitikko ja HR-ihminen.
  • +358 50 590 78 53 | ilona.kangas@dqc.fi
Responsive Menu Clicked Image