Spotify – unohdettu Graalin malja?

Spotify? Ei liene enää kenellekään outo juttu. Mutta onko Spotifysta hyötyä yrityksesi markkinointiviestintään? Lähdetään liikkeelle tarinan kautta.

Elämme 2000-luvun alkua ja isäni on vuokrannut yhden lempielokuvatrilogiansa kolmannen osan perjantain leffailtaa varten. Kyseessä on tietenkin Steven Spielbergin ohjaaman Indiana Jones –trilogian (huom. tuolloin vielä trilogia) Indiana Jones and the Last Crusade. Katsomme isoveljeni kanssa jännittyneinä, kun nuoren Harrison Fordin näyttelemä Indiana Jones astelee kohti viimeistä haastetta yhdessä Jones-leffoille pakollisen natsikomentajapahiksen kanssa. Heidän edessään on pitkä rivi erilaisia maljoja jalokivillä koristelluista pikareista aina tavallisiin puukuppeihin. Graalin maljan vartija antaa Jonesille ja natsikomentajalle neuvon: ”choose wisely”.

Pikakelaus vuoteen 2017.

On keväinen perjantai ja makaan sängyn pohjalla räkätaudissa. Kirjoitan kuitenkin opinnäytetyötäni henkilöbrändäyksestä Instagramissa. Miksi juuri tämä hetki elämästäni juolahtaa mieleen? Olen juuri lukenut viimeisimpiä statistiikkoja sosiaalisen median palveluista ja niiden käyttäjämääristä, artikkeleita siitä, kuinka Facebook ja Instagram jyräävät Snapchatin varastamalla sen ominaisuuksia ja Twitter tekee kuolemaansa… Taustalla pauhaa Spotify ja Michelle Branchin ensimmäinen albumi yli 10 vuoteen.

Mietin edelleen eri sosiaalisen median palveluiden nykytilaa, kunnes mielessäni kolahtaa – Spotify!

Spotify, tuo musiikkipalveluiden messias, on AudienceProjectin uusimman tutkimuksen mukaan Suomen kolmanneksi tärkein sovellus. Ajaudun taas flunssan kourissa aiheesta toiseen ja ajattelen, että miksi yritykset ja brändit eivät ole ottaneet Spotifyta enemmän huomioon omassa markkinoissaan? Musiikki on kuitenkin yksi niistä asioista, joka yhdistää ihmisiä ja herättää vahvoja tunteita. Spotifyta, soittolistoja ja musiikista syntyviä tunnetiloja voisi käyttää monin tavoin hyödyksi erilaisissa kampanjoissa ympäri sosiaalista mediaa.

Tuoko Spotify yrityksellesi valtavaa kassavirtaa? Tuskin, mutta se luo varmasti lisäarvoa ja tuo brändisi arvoja entistä enemmän esiin. Spotify on tarjonnut erilaisia soittolistoja esimerkiksi eri tunnetiloista, genreistä, elämäntilanteista ja listahiteistä jo useamman vuoden ajan, ja ne tuntuvat uppoavan ihmisiin. Näen usein täydessä bussissa kuinka vieressä istuva kanssamatkaaja valitsee juuri sen #vainsuomijutut-soittolistan Spotifysta ja laittaa luurit laulamaan.

Mitäpä jos yritykselläsi olisi yhtä hyvä soittolista ja tämä bussissa matkaava ihminen laittaisikin sen soimaan?

Pienen benchmarkkauksen jälkeen selviää, että kansainväliset brändivetoiset yritykset ympäri maailmaa ovat luoneet omia profiileitaan ja soittolistojaan sovellukseen jo vuodesta 2013 asti. Nykyään voi myös luoda omia kuvakkeita listoille ja lisätä niihin yrityksen logon sekä visuaalisen teeman.

Coca-Colan ja Niken kaltaiset brändit ovat keränneet profiileilleen jo yli miljoona seuraajaa, ja ne päivittävät listojaan viikoittain uusimmilla hiteillä. Niken profiilista löytyy brändin tyyliin personoituja listoja, jotka sopivat esimerkiksi pitkän matkan lenkeille tai kuntosalissa treenamiselle. Profiilista löytyy myös huippu-urheilijoiden tekemiä soittolistoja ja Kevin Hartin Nikelle tekemä podcast-soittolista. Tunnetulta animaatiostudio Pixarilta löytyy myös oma profiili, jolla on vähän yli 20 000 seuraajaa. Pixar on tehnyt esimerkiksi 2015 ilmestyneen Inside Out -animaatioelokuvan tunnetilahahmoille soittolistat. Esimerkiksi vihan hahmon soittolistan nimi on Don’t Look Back in Anger (Oasis) ja surun Summertime Sadness (Lana Del Rey). H&M-vaateketjun profiililla on melkein 10 000 seuraajaa ja soittolistoilla yli 30 000 seuraajaa. Profiilista löytyy myös ruotsalaisen pop-artistin Zara Larssonin tekemä lista nimenomaan H&M:lle.

Löysinkö yhtään suomalaista yritystä, joka olisi tehnyt hyvin personoituja soittolistoja? En. Itse asiassa en löytänyt yhtään suomalaista yritystä, jolla olisi edes Spotify-profiili. Johtuuko tämä siitä, että Spotifyta ei koeta tarpeellisena kanavana markkinoinnissa vai siihen ei yksinkertaisesti haluta hassata rahaa tai resursseja? Todennäköisesti molemmista.

Tämä sai mielikuvitukseni laukkaamaan ja ajattelemaan kuinka esimerkiksi kotimaisella olutbrändillä voisi olla grillaus-lista, joka paukahtaisi käyntiin Tomi Soidinmäen Iskelmä ja kesä -kappaleella.

Musiikki on asia, joka yhdistää kaikkia, kuten aiemmin mainitsinkin. Musiikki tavoittaa massoja. Osa meistä tykittelee jatkuvasti uusimpien hittien listoja, kun toiset taas suunnittelevat omista suosikeistaan persoonallisia listoja.

Musiikki yhdistää, mutta myös jakaa mielipiteitä. Tarkasti mietityt brändillesi sopivat listat voivat nostaa yrityksesi arvoja ja vahvistaa niitä entisestään ja tuoda uutta valoa kampanjoihisi.

Onko Spotifysta siis jotain hyötyä yrityksesi markkinoinnille? Varmasti on, mutta oletko valmis näkemään vaivaa sen eteen? Voi olla, että listoistasi ei kiinnostuta tai niistä ei ole hyötyä yrityksellesi, mutta oikein mietittyinä ja käytettyinä soittolistoista voi olla suurtakin apua.

Pikakelaus takaisin 2000-luvun alkuun.

Paikkana isäni kotisohva ja televisiossa Indiana Jones and the Last Crusade. Natsikomentaja nappaa nopeasti kaikkein koristelluimman kultaisen pikarin ja juo siitä saadakseen ikuisen elämän. Pian hän huomaa ihonsa katoavan luidensa ympäriltä ja pian hänestä on enää jäljellä pelkkä luukasa. Jones toimii ripeästi ja valitsee minimalistisen puukupin ja juo siitä. Graalin maljan vartijan katse pysyy kiven kovana ja hän toteaa: ”You have chosen wisely”.

Valitsetko yrityksellesi tuon unohdetun Graalin maljan, joka voisi tuoda sille uutta elämää? Päätös on kokonaan sinun.

*

Inspiroituneina teimme Drama Queenille oman Spotify-tilin, josta kannattaa käydä tsekkaamassa työntekijöidemme soittolistoja ja fiilislistoja. Stay tuned, lisää on tulossa! Kuuntele tästä toimitusjohtajamme Ilonan työlista:

Miten sinun yrityksesi voisi hyödyntää somea ja muita digialustoja tehokkaasti? Ota rohkeasti yhteyttä meidän Miikkaan (+358 50 301 9130 tai miikka.virtanen@dqc.fi) niin laitetaan näkyvyys kuntoon ja onnistutaan yhdessä!

Kirjoittaja Kalle Sirkiä on ollut Drama Queenilla visuaalisena harjoittelijana helmikuusta lähtien ja on tehnyt harjoittelunsa aikana graafista suunnittelua, kuvitusta sekä sisällöntuotantoa.

Responsive Menu Clicked Image