Taistelu tuulimyllyä vastaan – Kuinka hyötyä Facebookin algoritmista.

Hourupäissään Don Quijote lähti aikanaan taisteluun jättiläisiksi luulemiaan tuulimyllyjä vastaan. Viestintämaailmassa nykyajan jättiläisiä ovat isot, monikansalliset mediatalot sekä valtaviin mittasuhteisiin kasvaneet sosiaalisen median alustat. Jälkimmäiset muistuttavatkin jo mediataloja ansaintalogiikallaan ja liiketoimintastrategioillaan.

Onneksi voimme katsoa jättiläisiä rationaalisemmin kuin Don Quijote ja todeta, että voimme hyötyä heistä – kuten espanjalaisetkin aikoinaan hyötyivät tuulimyllyistä. Kaiken pohjana on se, että osaamme ottaa jättiläisistä hyödyn irti ja pitää näistä samalla huolta.

Facebook-sivujen orgaaninen näkyvyys on ollut laskussa jo monta vuotta. Facebook on itse aiemmin ilmoittanut, että orgaaninen näkyvyys on noin 10 prosenttia eli postauksesi tavoittaa 10 prosenttia sivusi seuraajista (Jos sivullasi on 3000 tykkääjää, niin korkeintaan 300 heistä näkee postauksesi). Vastaava luku Instagramissa oli noin 30 prosenttia ennen kuin algoritmi tuli käyttöön palvelussa reilu vuosi sitten (aiheesta lisää täältä).

Entä jos haluat tavoittaa enemmän ihmisiä? Tai miten voit varmistaa, että viestisi tavoittaa juuri oikeat henkilöt? Pitää muistaa, että sisällön laatu merkitsee paljon: hyvät kuvat sitouttavat, videot tavoittavat enemmän ja kilpailut on helppo keino kasvattaa orgaanista tavoittavuuttasi (Millaista on hyvä sisältö? Lue täältä!). Totuus on myös se, että rahaa on pakko käyttää. Onneksi pienillä summillakin voit tehdä jo paljon. Tässä meidän Senior Creative Hanna Lassin viisi sääntöä, joilla maksimoit budjettisi hyödyn:

1. Allokoi
Merkitse postauskalenteriisi, mitä boostaat ja millä budjetilla. Näin varmistat, että koko budjettisi tulee hyödynnettyä tehokkaasti, rahoja ei jää käyttämättä, ja haluttu viesti saa tarpeeksi näkyvyyttä.

2. Hyödynnä dataa
Kun suunnittelet rahankäyttöä, tarkista, mitkä postaukset ovat menestyneet aiemmin ja miksi. Näin tehostat budjettisi käyttöä.

3. Algoritmi oppii
Datan hyödyntäminen opettaa Facebookin algoritmille, mitkä asiat ovat tärkeitä juuri sinun brändillesi. Jos sisältö ei nouse orgaanisesti, rahalla se nousee ja noste näkyy myös orgaanisessa näkyvyydessä.

4. Orgaaninen suosio näyttää suunnan
Älä boostaa postausta heti. Anna sen kerätä ensin orgaanista näkyvyyttä. Tämä ohjaa algoritmia käyttämään rahat tarkemmin oikealle kohderyhmälle eli sille ryhmälle, joka sitoutuu sisältöösi.

5. Reagoi nopeasti
Kaikesta huolimatta, ole valmiina reagoimaan nopeasti. Jos jokin postaus saa erityisen hyvää orgaanista näkyvyyttä, kannattaa sitä tukea myös rahallisesti ja siirtää suunnitellut rahat toisesta postauksesta menestyneeseen postaukseen. Eikä sekään haittaa, jos takataskussa on aina lisäbudjetti juuri näitä postauksia varten.

Sinun ei siis tarvitse lähteä hourupäissäsi kaatamaan jättiläisiä, vaan rationaalisella toiminnalla voit hyötyä niistä yllättävänkin paljon, jopa pienellä budjetilla. Näillä opeilla pääset jo varmasti alkuun! Mikäli haluat kuulla lisää budjettisi maksimoinnista ja brändisi näkyvyyden kasvattamisesta, laita rohkeasti mailia miikka.virtanen@dqc.fi tai soita +358 50 301 9130.

Miikka Virtanen

Digital Marketing Consultant

  • Digital Marketing Consultant

  • Digitaalisen markkinoinnin osaaja, somenatiivi ja Maple Leafs -fani, jolla katse tulevaisuudessa.
  • +358 50 3019130 | miikka.virtanen@dqc.fi
Responsive Menu Clicked Image